Sivut

24/09/2012

Suolaa haavoihin

Veneretket ovat täällä varmasti yksi parhaimmista tavoista viettää aikaa (ja rahaa), mikäli isla Colon alkaa tympiä. Niitä voi joko tehdä itsenäisesti venetakseilla tai vaihtoehtoisesti löytyy järjestettyjä kiertoreissuja esimerkiksi useamman saaren kautta biitsiltä biitsille. Valitsimme tälle päivälle Isla Zapatillaksen, jonka takia red frog beach jää nyt sitten käymättä. Toisaalta kuulimme myös, että kyseinen ranta on yleensä täynnä ihmisiä sen suosion vuoksi, joten kaukaisempi kohde oli ihan hyvä vaihtoehto.

Kyseessä oli enemmänkin snorklailuretki, joka kustansi 25 dollaria nassulta ja sen järjesti Jampan tours, joka löytyy rantakadulta. Lähtöaika oli aikaisin 9.30 aamulla. Lisäkustannuksia tulee vierailusta tällä saarella, ainakin mikäli saarivartija osuu juuri teidän kohdallenne. Lisämaksu on 10 dollaria ja perustellaan sillä, että se on luonnonsuojelualuetta.

Meidän lisäksemme veneessä oli israelilaispariskunta ja yksi kanadalainen mies, joten kohtuu kivalla pienellä porukalla liikuttiin. Matkan varrella pysähdyttiin pienellä saarella, jossa oli yksityismajoitusta ja ravintola, josta kuulemma voi tilata safkat silloin ja syödä sitten paluumatkalla. Haiskahti sen verran rahastukselta, että jätimme väliin. Hinnat olivat aika suolaiset, 9-20 dollaria per ateria. Israelilaiset olivat eilen olleet eri retkellä ja kuulemma oli kuskattu samaan paikkaan silloinkin. Jos jotain hyvää pitää saaresta sanoa, niin siellä oli suloisia papukaijoja vapaana lentelemässä.

Matka Zapatillakselle oli kohtuullisen pitkä ja perille päästyämme muutama muukin vene oli snorklauspaikalla. Olimme vähän myöhässä aikataulusta, sillä matkan varrella näimme delfiinejä! Normaalisti ne eivät sillä alueella polski, joten olimme todella onnekaita. Ankkuri pohjaan, maski silmille ja hyppy veneestä veteen. Korallit eivät olleet mitään järin ihmeellisiä, mutta kaloja oli paljon. Kannattaa huomioida, että joistakin kohdin vesi on todella matalaa koralleilla ja itse onnistuin polkaisemaan itselleni ikävän reef cutin pottuvarpaan viereen. Kirvelee muuten aivan sairaasti ja nyt vaan nahkapalat repsottaa, joten toivotaan ettei mokoma pääse tulehtumaaan.

Snorklailtuamme kolme varttia pyrähdimme pariksi tunniksi yhdelle näistä Zapatillaksen saarista. Mitään erikoista jännää siellä ei ollut, puuterinvalkoista hiekkaa ja kirkasta vettä lukuunottamatta. Iloksemme kuitenkin muutama pelikaani päätti tulla kalastelemaan veneiden suojassa piilottelevia sardiineja. Itse en paljoakaan pystynyt rannalla käppäilemään, sillä hiekka ja suolavesi tuntuivat aika ikäville haavoissa.

Palasimme takaisin samaiselle ravintolasaarelle, jotta oppaamme saivat syödyksi ja sen jälkeen uudestaan snorklailemaan läheiselle alueelle. Tämä oli kyllä lievä pettymys, koska oli niin syvää ettei nähnyt juuri mitään ja kaloja ollut nimeksikään. Ainoa hieno/karmiva juttu oli meduusat, joita bongasimme. Ensimmäinen oli pieni ja kuulemma polttava yksilö joten kiersimme sen kaukaa. Toinen olikin sitten iljettävämpi tapaus. Itse näin sen vain kohtuullisen etäisyyden päästä ja ehdin näkemään vain päänkokoisen varjon. Katsoin oikealle ja huomasin kaikkien muiden polskivan täysillä karkuun, joten paniikissa polskin perään :D En edes tajunnut mikä se oli, mutta kun joku iso tulee kohti ja muut lähtee karkuun, niin ei huvittanut ottaa selvää! Heh heh.

Käväisimme myös laiskiaissaarella, joka oli lähinnä mangrove metikkö, jonne ei voinut jalkautua ja päädyimme pällistelemään laiskiaisia veneestä käsin. Tarkkasilmäinen bongasikin sieltä muutaman lehtien seasta, mutta kovin kaukana olivat.

Huomenna lähdemme kiitämään Bocasilta ja myös Panamasta kohti Nicaraguaa, jonne päätimme kuluttaa suurimman osan aikaamme. Pari päivää vierähtää matkustaessa, joten zau siihen asti!